Niedobór ciśnienia oleju
Przerwy w doprowadzaniu oleju lub jego zbyt niskie ciśnienie w układzie skutkują wypolerowaniem i wypalaniem powierzchni łożysk. Niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) prowadzi dodatkowo (oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk) do powstania w systemie łożysk turbosprężarki objawów tzw. przebarwienia. Pamiętajmy, że niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, która może spowodować konieczność oddania turbosprężarki do naprawy, w celu regeneracji turbiny.
Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:
- zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
- niesprawną pompę olejową
- niski poziom oleju w misce olejowej
- zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu
- uruchomienie turbosprężarki bez zalania olejem
- nieprawidłowy start silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
- nadmierne zużycie silnika
- niesprawny układ odpowietrzenia komory korbowej (odma)
- zbyt długi okres nieużywania samochodu