Niedobór ciśnienia oleju

Przerwy w doprowadzaniu oleju lub jego zbyt niskie ciśnienie w układzie skutkują wypolerowaniem i wypalaniem powierzchni łożysk. Niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) prowadzi dodatkowo (oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk) do powstania w systemie łożysk turbosprężarki objawów tzw. przebarwienia. Pamiętajmy, że niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, która może spowodować konieczność oddania turbosprężarki do naprawy, w celu regeneracji turbiny.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  1. zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
  2. niesprawną pompę olejową
  3. niski poziom oleju w misce olejowej
  4. zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu 
  5. uruchomienie turbosprężarki bez zalania olejem
  6. nieprawidłowy start silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
  7. nadmierne zużycie silnika
  8. niesprawny układ odpowietrzenia komory korbowej (odma)
  9. zbyt długi okres nieużywania samochodu