wielkopolskie

Gdy jedna turbina to za mało

Czasem w samochodach o dużej mocy można spotkać silniki wyposażone w BiTurbo lub TwinTurbo. Jak działają te układy?

Bi-turbo to doładowanie równoległe przy użyciu dwóch turbosprężarek tej samej wielkości. Rozwiązanie jest stosowane w silnikach posiadających parzystą liczbę tłoków. Turbiny pracują równolegle, każda z nich doładowuje swój „komplet” cylindrów.

Doładowanie TwinTurbo nazywane jest też sekwencyjnym. W takim układzie pracują dwie różne turbosprężarki – jedna mniejsza i druga większa. Mniejsza odpowiada za doładowanie silnika przy niższym zakresie obrotów, np. do 3000 obr./min, a po przekroczeniu tej bariery do pracy zaprzęgana jest druga, dużo większa turbosprężarka. Rozwiązanie to pozwala osiągnąć szerszy zakres efektywnego doładowania.

Samochody wyposażone w dwie turbiny zwykle generują wysoką moc, więc można je spotkać na torze wyścigowym w Poznaniu. Na tor „Poznań” przyjeżdżają kierowcy z całej Wielkopolski, w tym z Kalisza, Konina i Leszna. Niestety, czasem turbosprężarka odmówi posłuszeństwa w czasie wyścigu. Można ją wówczas wysłać do nas – ekspresowo zregenerujemy turbo.