Przegrzanie turbosprężarki
Nadmierna temperatura spalin albo zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy, może prowadzić do nagromadzenia węgla z wypalonego oleju. Żeby tego uniknąć, po zakończonej jeździe, należy pozostawić silnik na jałowym biegu przez około 1 – 3 min. Taki czas wystarczy na odpowiednie ostudzenie turbosprężarki. Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej tworzy zator, który blokuje odpływ oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie węgla powoduje także tarcie, co prowadzi do zgięć i pęknięć turbosprężarki.
Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:
- zablokowanie lub zużycie filtru powietrza
- zbyt szybkie wyłączaniem silnika po pracy
- złej jakości olej silnikowy
- zbyt rzadką wymianą oleju w silniku
- przedmuchy powietrza i spalin
- niesprawne wtryskiwacze
- źle zamocowany korpus turbiny
- niesprawny system smarowania turbosprężarki
- niesprawny system odprowadzania oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)