Przegrzanie turbosprężarki

Nadmierna temperatura spalin albo zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy, może prowadzić do nagromadzenia węgla z wypalonego oleju. Żeby tego uniknąć, po zakończonej jeździe, należy pozostawić silnik na jałowym biegu przez około 1 – 3 min. Taki czas wystarczy na odpowiednie ostudzenie turbosprężarki. Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej tworzy zator, który blokuje odpływ oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie węgla powoduje także tarcie, co prowadzi do zgięć i pęknięć turbosprężarki.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  1. zablokowanie  lub zużycie filtru powietrza
  2. zbyt szybkie wyłączaniem silnika po pracy
  3. złej jakości olej silnikowy
  4. zbyt rzadką wymianą oleju w silniku
  5. przedmuchy powietrza i spalin
  6. niesprawne wtryskiwacze
  7. źle zamocowany korpus turbiny
  8. niesprawny system smarowania  turbosprężarki
  9. niesprawny system odprowadzania oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)