Wysoka temperatura spalin i jej wpływ na turbosprężarkę

 

 

Turbosprężarki są cenione przez większość kierowców za zwiększanie możliwości często mało pojemnych silników. Z drugiej strony są to urządzenia awaryjne i często wymagają wymiany lub regeneracji w profesjonalnym warsztacie. Jedną z przyczyn takich awarii jest wysoka temperatura spalin.

Rola spalin w pracy turbosprężarki

Wynalezienie i udoskonalenie turbiny doładowania miało na celu „podkręcenie” mocy silników, bez jednoczesnego zwiększania ich pojemności. Ponieważ dzięki mniejszym silnikom pojazdy mogą być lepiej wyposażone i bardziej komfortowe, wykorzystanie turbodoładowania jest standardem w nowoczesnych modelach aut. Brak w nich wtedy miejsca na stosowanie dodatkowych źródeł zasilania, jednak dodatkowym walorem turbiny jest jej pozytywny wpływ na poziom emisji spalin – w jej zasilaniu wykorzystuje się energię pochodzącą ze spalin. Panująca w komorze temperatura jest zatem bardzo wysoka, bowiem oscyluje w przedziale pomiędzy 700 a 1000 st. C. Nie jest to wartość niezbędna do pracy urządzenia, ale wynika ona z budowy i zasady pracy silnika, w którym gorące gazy są efektem spalania paliwa. Pomimo produkowania turbin ze specjalnych, odpornych na ciepło stopów metali, systematycznie poddawane działaniu wysokich temperatur często ulegają awariom.

Wysokie temperatury gazów i ich konsekwencje

Nie można z góry zakładać, że każda turbosprężarka zepsuje się w wyniku pracy w takim środowisku. Producenci doskonale wiedzą, jakie parametry musi ona osiągać, aby sprostać warunkom pracy, dlatego tworzą urządzenia bardzo wytrzymałe i odporne na gorąco. Nie zawsze jednak standardowe wartości środowiska zostają zachowane, a efektem jest zbyt wysoka temperatura spalin, negatywnie wpływająca na urządzenie. W takich sytuacjach konieczna jest kosztowna regeneracja turbosprężarek lub wymiana urządzeń na nowe.

 

Kiedy dochodzi do podwyższenia temperatury spalin? Przyczyn może być kilka, począwszy od słabej jakości oleju oraz związanego z tym niedostatecznego smarowania, a skończywszy na zbyt wysokiej temperaturze oleju, która jest efektem uszkodzeń silnika lub układu chłodzenia. Uszkodzona przegrzaniem turbosprężarka sygnalizuje ten fakt takimi objawami jak zapalenie kontrolki „check engine”, utrata mocy, dym z układu wydechowego, wyższe zużycie paliwa czy głośna praca urządzenia.