Technologia twin turbo i bi-turbo

 

 

Doładowanie silników spalinowych pozwala na wyciągnięcie z nich znacznie większej mocy przy zachowaniu tej samej pojemności. W praktyce stosuje się różne formy doładowania – za pomocą jednej lub dwóch sprężarek. W tym drugim przypadku popularne są dwie technologie: twin turbo oraz bi-turbo

Czym jest doładowanie silnika?

Pojęcie doładowania w przypadku silników oznacza właściwie to samo, co we wszystkich innych sytuacjach. Ogólnie sprowadza się ono do zasilenia większą ilością energii silnika samochodowego, dzięki czemu ma on większą moc i jest wydajniejszy. Podczas gdy doładowanie baterii wymaga zasilenia elektrycznością, w przypadku układu napędowego jest to energia uzyskana w wyniku spalania paliwa. Jak wie już każdy uczeń szkoły podstawowej, do tego procesu potrzebny jest tlen. Im więcej otrzymuje go silnik, tym intensywniej spala paliwo i tym więcej go zużywa. Turbosprężarki samochodowe mają za zadanie sprężenie powietrza, w efekcie czego poziom tlenu w jednostce jest wyższy, a jego efektywność większa. Doładowanie silnika może być realizowane przez jedną sprężarkę lub przez dwa takie urządzenia. To drugie rozwiązanie stosuje się w większych silnikach w formie sekwencyjnej, określanej jako twin turbo lub równoległej – znanej jako bi-turbo.

Doładowanie sekwencyjne i równoległe – różnice

Zarówno jedna, jak i druga technologia opiera się na współpracy dwóch turbosprężarek, z tym że każda z nich wykorzystywana jest w innym typie silnika. Na podstawowe różnice wskazują już same nazwy umowne, bowiem w języku angielskim „twin” oznacza bliźniaczy, identyczny, a „bi” – podwójny, ale niekoniecznie taki sam. Technologia twin turbo sprawdza się w przypadku mniejszych silników, a zasadą jej działania jest praca dwóch identycznych turbosprężarek, które wzajemnie się uzupełniają. Każda z nich zasila okresowo część przypisanych jej cylindrów, w konsekwencji zapewniając dwukrotnie większe doładowanie. Technologia ta pozwala też na wyeliminowanie tzw. turbodziur. Z kolei w technologii bi-turbo urządzenia mają różną moc, a większe z nich włącza się do pracy wówczas, gdy obroty silnika uzyskują określoną wielkość. W doładowaniu równoległym silnik musi mieć parzystą liczbę cylindrów w przeciwieństwie do sekwencyjnego, gdzie ta liczba jest dowolna.