Historia turbosprężarek

 

 

Turbosprężarki w ostatnim czasie zyskały dużą popularność i stanowią wyposażenie większości nowoczesnych samochodów. W rzeczywistości historia tego urządzenia jest znacznie dłuższa i sięga około 125 lat wstecz do czasów pierwszych samochodów oraz ich twórcy Gottlieba Daimlera.

Trudne początki

Cechą większości wynalazków jest to, że zaraz po ich skonstruowaniu nie znajdowały tak dużego zastosowania, jak w latach późniejszych – być może z powodu sceptycyzmu przyszłych użytkowników. Podobnie było z turbosprężarkami, które narodziły się jeszcze w XIX wieku, ale dopiero kilkadziesiąt lat temu stały się powszechne. Historia turbin jest tak długa, jak dzieje silnika spalinowego, który stworzył i udoskonalał Gottlieb Daimler we współpracy z Rudolfem Dieslem. Sprężone powietrze do zwiększania mocy silnika wykorzystali oni już w 1885 roku. Zastosowanie takich urządzeń ograniczało się wówczas do silników statków dalekomorskich, a z czasem również do samochodów ciężarowych. Producentem turbin od 1938 roku była szwajcarska firma Swiss Machine Works Saurer. Bardziej masową produkcję jednak rozpoczęto po II wojnie światowej, a prawdziwą rewolucją było wynalezienie w 1952 roku przez Alfreda Büchi turbodoładowania z wydechem spalin. Awaryjność sprężarek sprawiła jednak, że po krótkim sukcesie straciły swoją popularność.

Nowa era turbosprężarek

 

Na wzrost zainteresowania turbodoładowaniem wpłynął skok cen paliw w latach 70. Ekonomiczne spalanie było w cenie, stąd powrót wynalazku na znaczącą pozycję. Drugim istotnym czynnikiem były restrykcyjne normy emisji spalin wprowadzane przez wiele państw na świecie. Po 1980 roku turbosprężarki zaczęto masowo montować w samochodach ciężarowych, a obecnie ma je już każdy taki pojazd. Doładowanie okazało się również cenne dla samochodów wyścigowych, pozwalając im na uzyskiwanie jeszcze większych osiągów. Przez dłuższy czas panowała swoista moda na samochody z turbodoładowaniem i to nie tylko wyposażonych w silniki diesla, ale też spalinowe. Obecnie na popularność tego rozwiązania wpływa też regeneracja turbo, która pozwala na zdecydowane obniżenie kosztów naprawy i wymiany tych bądź co bądź awaryjnych urządzeń. Producenci dostrzegli też szansę na zmniejszenie wielkości silników bez straty ich mocy, co pozwala produkować samochody większe, cięższe i bardziej komfortowe.