Najczęstsze awarie turbosprężarek

 

 

Turbosprężarki produkuje się z założeniem, że będą działały sprawnie tak długo jak silnik, który wspomagają. W rzeczywistości to jeden z najbardziej newralgicznych elementów samochodu. Narażony jest na wiele różnych awarii, które często wynikają z niewłaściwego użytkowania. Co najczęściej zawodzi w turbosprężarkach?

Trudne warunki pracy i ich konsekwencje

Podstawowym czynnikiem wpływającym na stan turbosprężarki jest specyficzne środowisko jej pracy. Składają się na nie obroty wirnika do 200 000 na minutę i temperatura ok. 900-1000 st. C, jaką generują spaliny. Dodając do tego nieprawidłowe smarowanie zużytym olejem oraz złe nawyki kierowców, otrzymujemy długą listę powodów, dla których te nowoczesne urządzenia zawodzą. Wśród typowych uszkodzeń wynikających z trudnych warunków pracy do najczęstszych z pewnością zalicza się problemy z olejem. Zbyt długie zwlekanie z jego wymianą sprawia, że zużyty płyn nie zapewnia należytego smarowania, a turbosprężarka zaciera się. Dotyczy to również oleju niskiej jakości oraz wycieków z instalacji. Oprócz oleju trzeba też dbać o jego filtr, który nie dopuszcza do wnętrza zanieczyszczeń uszkadzających układ. Ciała obce to również jedna z przyczyn poważnych awarii turbiny. Poważnym zagrożeniem dla turbosprężarek jest ponadto nagar zarastający przewód smarowania.

Niewłaściwe użytkowanie samochodu

Kierowcy kupujący pojazdy z turbodoładowaniem zazwyczaj wykorzystują ich maksymalne możliwości, czerpiąc przyjemność z dynamicznej jazdy i dużej mocy pod maską. Często, pragnąc wycisnąć jeszcze więcej z silnika, nie zwracają uwagi na rozsądek w prowadzeniu pojazdu, narażając cały układ napędowy na poważne awarie.

 

Naprawa turbosprężarek nie należy do tanich, dlatego warto zwrócić na ten fakt uwagę i wypracować nawyki, dzięki którym wymiana czy regeneracja nie będzie potrzebna zbyt szybko. Za awarie tego układu odpowiada przegrzanie turbiny, będące efektem długiej jazdy na wysokich obrotach, a więc ewidentnego zaniedbania kierowcy. W takich warunkach uszkodzeniu ulegają pierścienie, rowki wałka turbiny i jej łożyska. Szkodliwy dla urządzenia jest też zbyt gwałtowny start i zatrzymywanie się auta. Start na zimnym silniku stanowi dla niego bardzo duże obciążenie, dlatego przed jazdą warto pogrzać go przez kilka minut, aby olej dotarł do wszystkich zakamarków. Wśród przyczyn awarii turbin można też wymienić słabej jakości paliwo i ich wady konstrukcyjne.